onsdag 25 juni 2014

En överträning...

... som heter duga, blev det idag!!


Kalle var trots 18 grader med stark sol riktigt bra och fokuserad på en verkligen låååång bana med 33 moment och verkligen långa avstånd bitvis mellan skyltarna.
Kalle har så klart lärt sig att räkna till 19 (tror jag absolut) och dessutom om jag tar en längre marsch så är han helt säker på att det nu väntar en belöning "runt hörnet"!!!
Detta var alltså utmaningen idag för honom att vänta in matte och göra rätt!

Resultatet blev som jag trodde... nämligen en turbonisse, som hoppar och skuttar ur position för att han tror sig på bästa västgötaspetsmanér veta vad som komma ska!!!
Visserligen landade han kvickt och gick in i koncentrerad position igen, men jag hann med mina fötter vara väldigt nära hans, vilket han så klart inte uppskattade.
Framför allt så var det svårt att ta sista sträckan mot målskylten som då låg mitt för vår plats där den åtråvärda belöningen fanns och då inte få rusa i förväg. Så den sträckan hann vi göra om ett antal gånger, tills vi kunde gå fot koncentrerat hela vägen ända fram!

Själv ville jag komma in i mitt marscherande som jag en gång hade, och känna att mina fötter landade där de skulle, att jag kunde tajma min kropps signaler med rätt ord. Hinna analysera lite medan jag jobbade också. Kunna hinna andas och se om Kalle fanns där och skötte sin del av vår överenskommelse... och det får jag faktiskt säga, att han också gjorde!

Kalle fick vara med ute idag även när jag byggde, så han strosade omkring och inspekterade allt. Tog en och annan vandring bort till vår vattenskål och svalkade sig ibland i skuggan... men så vill han ju vara med och inte missa starten... skratt...

Lite missar, såklart, men inget som jag funderar speciellt mycket på... Någon gång gjorde vi bara om, dvs. jag tog en extra sväng och kom tillbaka till samma moment. Eller så talade jag även om för honom att det inte var ok. och så tog vi en ny lov för att göra rätt.

För övrigt så fick han ett "på vägen beröm", dvs. ordet "rätt" och duktig bara!
Inget gull, lock, plock och pill alltså, utan bara upp till bevis... och härliga Kalle, visade minsann matte att han kunde!!

Kändes bra i banan båda omgångarna (trots kallstart även idag) och även då jag vände på allt och började i högerhandling. Kalle orkade och var med på notorna hela tiden. Vid väl valda moment, fick han belöning i banomgång två och tre.

En paus i skuggan var skönt och trots värmen så blev det en hel del lek också mellan varven!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar