måndag 23 juni 2014

Svårt att känna motivation till att...

använda tekniken för att skriva ner våra träningar!´
Varmt och soligt, med regnskurar och en himla massa blåst har det varit i veckan som gick.
Dessutom, så har vi inte heller varit superflitiga och som sagt trädgårdsplanen har liksom gått före... igen...

En del träningar har det ändå blivit, där vi faktiskt även gått en bana!
Den dagen tränade vi med störning också, då Monica och Tim var med.
Lite lätt störning därför, som tog fokus och även då ljud från andra planerna gjorde att han tappade fokus fläckvis. Men vi gjorde en tävlingsmässig ingång, och bana som jag själv inte var helt nöjd med men som ändå var helt inom gränserna... enligt Monica! Sedan jobbade vi "tvärtom" på alla momenten också så att vi täckte upp den biten.
Fyra hela banor, med vissa omtag av flera moment för att fila lite blev det.

Men mest har det blivit en form av detaljträningar, och träning av att ha ett flyt.
Jag tycker det är viktigt att få till helheten, med att Kalle kan stanna fokuserad. Där både tempot och energin stämmer oss emellan. Det är härligt att se att han kämpar lite och vill göra rätt.

Vi har också jobbat på uthålligheten, så att energin och kommunikationen sitter där den ska. Vilket har varit lite olika energinivå beroende på hur varmt det varit just då.

Funderingar kring kommunikationen, så att jag kan lita på att Kalle är med på notorna och gör rätt saker när jag önskar. Lite testkörningar omkring detta har det blivit.
Jag känner mig nämligen inte bekväm med att prata med dovare röst och dessutom så tydligt. Så jag måste hitta en lösning för detta. Dessutom får jag försöka komma ihåg att vända mig neråt mot Kalle för att vara säker i vissa fall att kommunikationen fungerar, vilket jag glömmer.
En tanke kan vara att jag funderar på att använda mig mer utav tecken, så att rösten inte är så viktig. Även om han bara hör lite dåligt nu, så kan vi ha nytta utav detta framöver. Dessutom skulle det innebära att jag slipper låta så fruktansvärt "myndig" i min röst när vi jobbar tillsammans.

Positionerna och förflyttningarna är också något som vi ständigt återkommer till för även denna blir svårare för Kalle att hålla när det är varmt, regnigt eller blött på marken. Det behövs inte så mycket förstärkning för att minnet ska friskas upp den dagen/stunden, och det är nog mest att min bild av vad som är rätt som behöver bekräftas.

Idag blev det ett fritt följ som bestod av rallymomentets svängar, snurrar, vändningar, ställande/läggande-gå runt, både framför-/bakombyten med backande vid sidan. Kalle var bra med, och höll positionen. Han tog alla signaler bra, och jag känner mig nöjd med våran prestation.

Därefter körde vi en inkallning med ställande och läggande där Kalle, trots värmen gjorde helt okej ifrån sig. Har inte de skarpaste och snyggaste stoppet och läggandet, men så ska vi inte tävla i detta heller.

"Blixten" körde vi i ordningen "sitt, ligg och stå" och det är jag jättenöjd med. Kalle gjorde rätt, och han gjorde snygga upplock också med bra positioner och snygga stopp.

Skicket till rutan var inte det bästa idag, och inte ens att springa till konen gav den rätta energin hela vägen fram då det blev trav sista metern innan uppställandet vid konen. Vidare till rutan så gick han ner i tempo innan rutan och tvekade för att gå vidare in. Han såg också apporterna som var utlagda till fjärrdirigeringen och de tog fokus från hans koncentration och han liksom såg ut att tappa bort sig i vilken övning han var i! Eller var det västgötaspetsen i honom som helt enkelt tänkte köra en "kombo"!
Därför kortade jag in avståndet och pushade lite på honom för att sedan belöna på rätt punkt... och därefter gick det hela vägen. Men så är det ju alltid... då blir det väldigt enkelt för hunden att hitta tillbaka till positionen som senast gav lön. Men som sagt, vi ska inte tävla utan vi gör detta för att det är ett av de roligare momenten... och idag blev det annorlunda!

Apporteringsdirigeringen fungerar ju helt ok. Men där gick jag in för att belöna rätt tempo hela vägen till och runt konen. Lite taggad och tänd blev han då.
Körde några hela skick också. Bra energi alla sträckorna med bra gripande också.

Metallapporteringen över hinder, är alltid väldigt bra och så även idag. Busade lite med alla möjliga apporter också. Allt ifrån största och tyngsta till att både kasta frisbee och en boll. Kalle tyckte detta var jättekul.

Körde fjärren därefter, men då tänkte jag nog inte längre alls. Det blev alldeles för svårt då jag la Kalle med solen i ögonen, och han blev väldigt seg och långsam i sina skiften. Så det blev att fundera, fixa till och förenkla, för att sedan "göra om och göra rätt"!

Avslutade med lite backa ifrån. Därefter att busa och leka med både bollar och frisbees!


 Tänker nog ut och köra lite rallylydnad, fritt ur hjärnan under eftermiddagen också... men först väntar lite annat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar