onsdag 2 juli 2014

Även idag fungerade taktiken!

Vågar knappt tänka det... men faktiskt känns det som om vi går framåt i vår träning för närvarande och framför allt efter den skakiga början av veckan... i alla fall för egen del...


Det växlade mellan bara molnigt, regnskurar med muller i och även ett strålande solsken då vi traskade i banan! Så vi gjorde två snabba starter, med inte så mycket paus och lek mellan. Lite kort belöning av godis bara, innan vi startade igen.

En egenritad bana med 24 moment (förutom Honnören) idag också, där jag ville fortsätta att ha en del lite långa sträckor mellan moment men också kortare avstånd. Kände att jag fick fram det jag ville i dagens bana också.

De långa sträckorna blir bättre och bättre, och Kalle är verkligen beredd när jag sedan önskar övningen. Fördelen med dessa långa sträckor, är för egen del att jag kan bli mer rak i min hållning och liksom centrerad på ett bättre sätt. Så som jag var när jag tävlade i lydnad.
Känner att min hållning och förmåga att förflytta mig, samt förmedla rätt saker till Kalle kanske hänger ihop med denna lite "slarviga" stil! Vi får väl se hur det fungerar...
De korta sträckorna är också mest för egen del, då hjärnan ska hinna med att koppla in fötterna och allt ska vara klart innan det är försent... och momentet är passerat.
I det stora hela så kändes det väldigt bekvämt i banan idag och jag bygger helt enkelt vidare på "kroppsminnen"!

Kalle´s arbetsinsats var faktiskt också bra, även idag. Trots värmen, eller för den delen regnet som skvätte så hängde han på.

Jag försökte verkligen tänka på både mitt fotarbete, rytmen, takten och att vara centrerad i mina rörelser. Vilket jag upplever gör att min kortbenta jycke lättare kan följa mig. Men detta kom jag faktiskt på alla redan när jag tävlade i lydnadsklass 3 så egentligen ska jag bara skärpa till mig!

Nu när man kör rally känner jag själv att slarvet kommer krypande. Känner att jag liksom "hänger" lite i svängarna och att den där centreringen inte riktigt gäller i alla lägen och för att prata om vad som min kropp mår bäst av, så är det ju just att vara centrerad. Alltså tyngdpunkten på rätt ställe!

Inga missförstånd idag i banan, men övningen "backa ifrån" blev inte så rakt som jag vill ha det någon av gångerna (men ändå helt inom rallymått mätt). Lite rasp i hindret också, vid första rundan.

Bästa Kalle klarade annars allt galant och efter detta mycket korta och snabba träningspass såg han väldigt konfunderad ut, när hans matte förklarade att vi nu skulle åka hem!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar