torsdag 3 juli 2014

Kul träningsbana idag också!

Börjar faktiskt tycka det är rätt kul att bygga mina alster nu... annars är jag en ganska lat en, vad gäller detta, och som gärna bara går ut och kör fritt ur huvudet... framför allt märks det när jag sätter ihop banorna... skratt... kan man använda båda sidorna av skyltarna så gör jag gärna det...
I denna banan hade man kunnat köra in extra skyltar, men...

Nu är ju inte dessa banor med så många moment tänkta som tävlingsbanor heller utan det är helt enkelt det jag vill öva oss i att klara och dessutom så vill jag visa/lära Kalle att han faktiskt inte har en aning om vart vi ska eller hur länge vi ska vandra runt där. Allt han behöver göra, som omväxling, är att vänta på mina signaler och inte inbilla sig alls att han vet att vi ska göra 19 moment!!

Dagens bana!
Ser kanske lite trång ut, men det var den inte alls. Ett bra flyt i den men också träning att hålla reda på om allt skulle utföras på stället eller man skulle vinkla något steg - ta hunden med sig i rörelsen eller inte!
Blev lite förvånad av hur lätt den var att bygga och så skönt det är med att kunna få gå också och inte "bara" säga / göra hela tiden.
Sen är det faktiskt kul att kunna utnyttja samma konor till olika moment... -gillas hemskt mycket - säger latmasken i mig... skratt..


Jag fortsätter med att ha långa transporter mellan moment, och även korta sträckor där allt händer lite snabbare.
Idag ar det även svårt för att starten gick ifrån "vår" plats och målet låg efter en väldigt lång sträcka mot "vår" plats. Jag fick genast en hund som började ladda och galoppera på stället bredvid för att skynda på mig lite. Så det blev till att köra lite extra vinklar efter målgången, en del halter och vändningar ... ända fram till ryggsäcken! Denna Kalle!!! Inte bara en gång utan alla tre gångerna jag körde, eller faktiskt 3½!!
Jag passade faktiskt på den ena gången när Kalle var lite upphetsade vid målgången att bara göra en vinkel och komma fram till starten igen... skratt... Kalle fattade först inte vad som hänt förrän vi var på väg in i dubbelslalomet ...igen... skratt...

Upptäckte för ett tag sedan att Kalle blev lite låg i bakdelen (men inte satte sig) då han gör vänster ingång, framåt efter frontmomentet med sittande framför, så detta har vi nu haft övningar i. Idag krånglade han vid detta och verkade helt glömt belöningen för att bara gå in och ställa sig bredvid... hm... så där blev det att "nöta" lite extra.

En bra känsla, lagom energi på det stora hela, men det kan bli ännu bättre. Lite blandad kompott utav vad som var kanon och det som man inte jublade, så mycket för.

Det är även så skönt att se att Kalle inte går ner sig och bara blir trött, fastän det är många moment innan målgången och att ingen belöning gavs alls under första rundan. Däremot under andra och tredje valde jag att belöna vissa saker. Framför allt när det blev en liten nötning av momenten.
Idag valde jag att göra denna träning vid skylten i banan, men oftast kör jag detaljträningen utanför.

Det här med att kunna göra om, flertalet gånger har inte alls varit så. Utan detta har vi kunnat bygga på efter att Kalle blivit äldre och lärt sig, att det kanske ligger ett värde av att göra goda försök utav det matte önskar för att få den åtråvärda belöningen.
Detta är typiskt för västgötaspetsen, och säkert flera andra raser också. Har vi gjort om en sak kanske tre gånger så tycker jyckarna att då borde faktiskt deras matte eller husse kunna klara det och så har de gått och fixat med annat.
Ett annat typiskt sätt är att om man gör om, för att det inte riktigt blev rätt och om man då gör detta några gånger så kan de se ut som om man tänkte mörda dem.
Eller så säger de helt sonika, att det är lika bra att jag kan göra det själv om jag nu tror att jag är så himla duktig!!
Men Kalle har faktiskt haft väldigt mycket lust, att just tjäna denna lön... men ibland har man så klart tänkt att så skönt det hade varit om hunden inte varit så "känslig" och man kunnat "mata" lite övningar och nöta lite detaljer utan att behöva få "kalla tassen" och en viktig uppsyn som säger att man kan ju göra det själv, när man nu inbillar sig att man är så himla bra!


Imorgon har jag tänkt, att vi ska köra lite ur elitklassens lydnadsmoment istället... får se hur det går...

Både Kalle och jag ska ha lite ledigt från träningen sedan under helgen, tror jag. Massor av arbete i trädgården behöver utföras, annars håller jag inte årets plan för denna.

Skulle ju inte heller vara lite fel att ta en grundligare städning än den vanliga hemma, men det är ju så förbenat trist att göra. Det är mycket roligare att svettas i trädgården och gräva och fixa iordning utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar