fredag 28 november 2014

Grattis Astrid i Sagotantkullen!

 

 Idag, för åtta år sedan fick jag en chock då veterinären ringde och sa att Saga faktiskt hade en valp i magen och att de behövde ta kejsarsnitt!!!
Anledningen till att jag inte var med henne var att vår dotter var inlagd på sjukhuset och att Saga hade försökt stjäla Nanna´s valpar! Vi bestämde då att Saga skulle bo hos min pappa och Kerstin. När jag fick reda på att Saga försökt valpa ute i deras trädgård och att hon verkade vara lite apatisk och nedstämd nu så bokades det en veterinärtid.

Ultraljud var gjort, men Saga hade tydligen haft lång tid till ägglossningen för hon hade ett extremt långt löp vid detta tillfälle. Det var ju samtidigt som hennes dotter Nanna, och hon ville nog verkligen "täcka upp" tid. Veterinären kunde alltså inte se något foster.

Jag pendlade mellan att tro att hon var dräktig till att inte tro det. Eftersom dottern blev inlagd, så kunde jag inte heller ha den kontroll jag brukar ha och Saga har alltid haft väldigt lätta förlossningar!
Efter en stund hör jag av veterinären igen och då med beskedet att det fötts en liten tikvalp, som under omständigheterna mår bra.

Lite ordnande och fixande med att få någon att vara inne på sjukhuset så kunde jag sticka hem och plocka fram valplåda nr; 2.
När pappa och Kerstin sedan kom med lilla fröken, så var Saga ganska omtumlad och lite vimsig, för hon hade ju dessutom opererat bort livmodern.

Nanna, blev eld och lågor då hon förstod att det kommit hem en valp till och hon var helt övertygad om att denna valp var HENNES!!! Saga hade säkert stulit den från henne! För Saga var heltokig när Nanna fått sina valpar.
Efter att ha sett att "Saga" var ganska ointresserad av valpen och hon ville inte ens vara uppe i valplådan, och jag funderat lite så bestämde jag mig för att Nanna kanske kunde försöka att ha en liten till då. Nanna blev överlycklig och tvättade av henne och sen var hon helt enkelt en i kullen.
Så unga fröken fick växa upp tillsammans med Kortspelskullen som då var fem dagar äldre.

När det då blev tal om namn, så funderade man ju så klart på olika starka kvinnors namn. För det var verkligen ett mirakel att hon överlevde så länge innan hon fick hjälp ut!

För att "knyta ihop säcken" med tanke på att "Saga´s" namn är Qruella De Ville, och att det är från en saga så blev det enkelt att bestämma sig för den bästa sagotanten av dem alla, nämligen Astrid Lindgren!

Denna lilla fantastiska tikvalp, var en tuff och levnadsglad valp. Hon anpassade sig snabbt till resten av kullen och växte ikapp väldigt bra.

Hon kommer alltid att ha en extra hjärtevarm plats i mitt hjärta!

Hennes familj i Danmark, har tränat och visat upp henne. Och jag är så jättestolt över att Astrid har visat att hon är även en väldigt snygg och representativ rasindivid!
STORT TACK, hela familjen Rasmussen!



2 kommentarer: