fredag 5 augusti 2016

Lusten att skriva är inte så stor!

Inte heller träningslusten är på topp, men vi kör ändå en liten stunds träning varje dag.

Vi har hunnit med en liten resa till Åhus BK, där de körde ett mästerskap mellan Danmark och Sverige! Sverige vann minsann! Hurra! Men vi orkade inte stanna till prisutdelningen.
Lykke skötte sig alldeles utmärkt. Hon bara älskar alla människor och så glad hon blev av att få träffa alla hundarna där, även om hon inte fick leka med dem. Toppen! 

 Lykke blir åksjuk!! Så också till detta evenemang. Både dit och hem! Hon slemmar och till slut kräker hon, trots alla försök att underlätta för henne. Hon är inte på något sätt tagen eller stressar upp sig och när hon kommer av märker man inget alls av att hon haft det jobbigt! Men det är ju inget bra, alls!

Var på klubben för första gången i måndags, en liten kortis bara. Vi har ju bara ca 5 km dit, tänkte då att det kan hon ju fixa kanske, och sen få komma av och leka mm. Slemmigt värre var det då och på hemvägen så precis när vi svängde in på tomten, så kräkte hon! Hela fällen var indränkt av slem också!

Även på klubben blev hon lycklig av att träffa alla som var där. Dessutom så kunde vi köra en liten följsamhetsträning och en massa lek, så klart!

Efter vi kommit hem från klubben, funderade jag en del och nu har jag lagt upp en ny plan för åksjuketräningen. Så nu hoppas jag att denna plan fungerar och att vi snart ska få till en förbättring.
Har aldrig ens behövt att tänka på att hundarna varit åksjuka, för ingen har visat några symptom. Så det blev att gnugga lilla geniknölen! Hur svårt ska det behöva vara!?!
Idag, har vi t ex nu kommit så långt att vi provade att köra runt tomten. Vi behövde göra tre stopp, på vår färd på ca 300 meter! Tre stopp, med belöning och där hon också fick komma av en stund.
Det blev inte superbäst, men reaktionen helt klart bättre! Lite spottfläckar bara, som jag lätt kunde torka upp.

Det roliga är att hon vet att det ger lön att vara i bilen så hon strävar efter att hela tiden få komma in i sin bur igen.
Det är bara att jobba vidare... håller tummarna för att det inte tar en evighet, för det är rätt tråkigt att inte kunna sticka iväg och ha kul någonstans! Avskyr begränsningar och att vänta!!!


Fina tant Belle, är ju ofta här till Lykkes stora förtjusning! Men frågar vi Belle, så hade hon hellre varit utan denna yrhätta!
Lite godisletande, så lugnar det ner sig lite och Belle kan få lite andrum! Belle hör och ser säkert inte fullt ut längre, så hon tycker ju Lykke är väldigt stökig när hon kommer mer eller mindre flygande runt henne. Dessutom skällande! Jag blir galen på detta oljud. Vi har alltid sagt att västgötaspetsarna kan prata en hel del, men jag får ju säga att de far inte runt som en galning och gapar för ingenting! Så skulle jag mot förmodan få frågan om detta är jobbigt på en västgötaspets så kommer jag att säga, absolut inte!
Har försökt att tämja Lykkes öron! Får hoppas att detta låter sig göras! Hon ser ju absolut lite mindre ut som en rackarunge, med tippade öron. Så nu provar vi att ha lite lim istället för tejp. Får väl bli lite bilder på resultatet senare...

Inte heller är jag så duktig på att dokumentera och skriva en träningsdagbok! Skäms, på mig!!
Men det vi ändå har pillat lite med, i vår (nästan) dagliga träning är;
Följsamhet > bör bli bättre, inte klar över sin position riktigt ännu. Men följer glatt med och har förväntan!
Stående position vid vänstersidan > bör bli bättre, inte riktigt självklar ännu.
Stående position framför > bör bli bättre, framför allt rakare.
Backa ifrån > Bör bli bättre. Lite rakare, lite längre och är inte ordsäker ännu.
Pallträningen > gillar att gå upp på denna. Bör bli bättre på att flytta med mig i rörelse.
Ligg > bra - bör bli bättre. Hon tycker det är kul, men chansar en del. Önskar bättre bakåtläggande.
Stå på bordet > Mycket bättre nu - önskar mer stadga.
Stå på kommando > bör bli bättre. Chansar för mycket.
Sitt utan kommando > bör bli bättre, började idag.
"Give me ten" - hoppa upp med båda tassarna mot mina händer på kommando > Bra
"Vänta" > Utmärkt
Fokus på mig när bilar åker förbi > Bör bli mycket bättre (vill gärna dra efter)
Inkallning med "kom" och att komma in ända till > bör bli bättre
Inkallning av "Lykke" > bra - utmärkt
Leken "runda Kalle" (en liten trädgårdsfigur som liknar min lilla Kalle, men som är en schäfervalp) > gillas skarpt av Lykke. Inte ordförståelse, och ibland en del oljud.
Orden Kissa & Bajsa > bra
Kamma, fixa med öron mm. > Bra

När jag nu ser allt uppradat så här, så slås jag av att känslan av att inte göra så mycket, är en aning fel! En del har hon och jag ju faktiskt ändå påbörjat. Tror det är för att vi fortfarande inte kan åka iväg och träna, som gör att jag har den känslan av att inget göra! Ännu en påminnelse om varför man bör skriva loggbok om vad man gör!

En liten stund varje dag blir hon kvarlämnad hemma. Allt ifrån en halvtimme till ca 2 timmar, har det blivit. Det fungerar utmärkt!
Så när jag hämtar grinden, springer Lykke direkt till köket. Närmare bestämt till skafferiet och så ser hon väldigt förväntansfull ut.
Där inne finns det goda tuggben av olika slag som hon får en bit utav. Det bästa hon vet är när hon får torkad strupe eller lever!
Nu varvar jag med mer lättätna mjuka pinnar också, för att se om hon trots ingen sysselsättning ändå klarar av att vara ensam och instängd i köket. Än så länge är allt lugnt, när vi kommer in igen. Kanon!


Nu håller jag alla tummar och tår för att Lykke snart kan åka bilen mer än några meter i taget! Att vi åtminstone kan åka till klubben, 5 km bort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar