torsdag 22 maj 2014

Bra kvitto på träningen idag...

...när vi körde lite utmanande kombinationer, för oss båda!

Svårigheterna var inte bara momenten jag valt, utan även värmen och solen som trots att det var på morgonen ändå gjorde det jobbigt för Kalle! Än så länge, gillar jag värmen, för den gör att jag inte känner av kroppens besvär lika mycket. Men så har jag inte så mycket hår som Kalle heller.
Jag kammar ur honom nästan varje dag, bara för att han inte ska ha så mycket innerrock!!
 
Tungan hängde i vanlig ordning, som en slips!


Dagens övningar som kördes med både vänster och högerhandling;


Utmaningarna var bl. a.;
Att Kalle inte skulle dra till frestelsen där hans favoritleksaker var utplacerade när han skickades antingen över hindret eller fram till konen. Han skulle alltså inte tolka dessa som externa belöningar! Vilket faktiskt inte heller skedde, så det kunde jag bocka av som lyckat.
Skick/ inkallning över hinder för att sedan kunna skickas direkt på framförbyte eller till kon. Som snabbt fick samma lyckade resultat.
Dessutom svara med att kunna både backa bredvid/eller hörsamma frontövningen och backa ifrån mig. Det var en viktig punkt att veta att han lyckades på första försöket och att det inte kändes segt. Vilket jag inte heller tyckte.
Frontövningarna med olika många sittande och ingångar, var nog mest för min del, då jag behöver öva mig i att läsa skyltarna. Men också att Kalle inte skulle inbilla sig på västgötaspetsvis att han kunde och minsann visste hur det skulle vara! Jag tvekade lite några gånger och fick kolla en extra gång... hm... och Kalle hade något sitt framför som inte blev så rakt som jag vill ha det... men annars är jag nöjd.
Snedsteg och stegförflyttningarna, gick helt okej, men vi är inte riktigt där jag vill ännu.
Vändningarna på alla sätt, var också bra förutom att Kalle vid båda vänd ifrån en gång missförstod och påbörjade en "tyskvändning"!
Lämna och kalla in-övningarna gjordes i två omgångar, där första omgången gick jättebra! Däremot när vi efter att ha kört andra övningar i mellan startade på samma lämna moment, så tyckte Kalle att han kunde övningen... ler... men han hade inte räknat med att jag skulle känna honom så bra och då var beredd på detta! Blixtsnabbt vände jag mig om och spände blicken i honom för att pekandes skicka honom tillbaka till sin plats igen! Eftersom jag misstänkte att detta kunde ske och det var ju därför jag lagt upp övningen på detta sätt, så hade jag dessutom varit extra tydlig med att han skulle sitta kvar, när jag lämnade honom... överrumplad, lommade han tillbaka den metern han hunnit och jag tog honom på en ny start, och lämnade igen. Denna gång passade han sig för att tro sig veta och kunna! Duktig kille! Nöjd!

Avslutade med lite lek och bus, de obligatoriska kexen.
Gjorde dessutom en inryckning, där Kalle fick ligga som hjälphund, till en klubbkompis som snart ska ut och tävla! Vi hittade en skuggig linje som de kunde ligga i och själva stod vi ute i solen. Så jag tror inte att Kalle led så väldigt mycket... ler... även om arbetet egentligen var slut...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar