fredag 30 maj 2014

Tävling i Hässleholm och...

... en sk. överträning!

Torsdagens tävlingsrapport;
Bra, kortklippt, torrt gräs, hyfsad utetemperatur och en övertaggad kortbent grå, lite pratsam Kalle!


Trevlig bana som Gitte designat, och med en del utmaningar som gjorde att man lite tvekade på om Kalle skulle välja att svara rätt ändå. Nu gjorde han det, även om han hade lite galoppombyten bredvid mig och inte gjorde allt enligt hur jag, önskar ha uppgifterna helt utförda. Men vi fick behålla 99 poäng / 100. (Klicka på bilderna för större format)

Av mina duktiga medtävlare hamnade 4 stycken på en 1 placering, tillsammans med oss. 
 Andrea / Pärla, Hanna / Bacci, Emelie / Vincent
Foto: Anders Lindahl
Överträningsbana idag, med massor av moment!
Varför, kanske någon undrar! Började nämligen fundera efter gårdagens tävling där han mer och mer, gick för långt fram och hade en större förväntan, på något... kom på att denna där kloka och uträknande jycken säkert har fått in i sin kropp (och kanske huvudet också) antalet moment det är innan man är klar och kan få belöning!!
Så idag, såg jag samma reaktion inne i banan och att han var väldigt övertygad om att det var dags för lön! Lite förvånad blev han då jag bara gick vidare, och dessutom gick lite luften ur honom, minsann!

Dagens bana innehöll klurigheter, det var tätt mellan momenten, en del längre sträckor att gå också men framför allt 29 moment. Det blev ingen honnörsträning alls idag utan fokus hade vi istället på att orka, göra rätt, och inte ta egna beslut. Helt enkelt vänta på signaler och inte inbilla sig att han skulle veta vad som kommer.


En del skyltar bytte jag också plats på, för att försvåra efter hindret mm. Dessutom allting, som vanligt, med handling på både höger och vänstersidan. Verkligen lyx, att bara ha en hund i träning! Ska uppskatta detta mer, när jag igår hörde hur mycket andra anstränger sig... ler... fast vi har valt denna mängd arbete allihopa!

En del missar i form av att han föll tillbaka på första rundan med att slå i hindret, och då bestämde jag att vi bara går vidare, men när detta hände även på tillbakavägen så bröt jag och gjorde om. Kom då helt enkelt på mig själv med att om jag ger vägledning med handen på skickandet... så slår han i... utan och bara stilla kropp med armarna vid sidan och kommendering så inget islag.
Tungan alltså "rätt i mun" och hålla styr på kroppen, gäller för mig också! Så det löste sig där.

Det stämmer verkligen också att hur man slutar dagen innan, det blir så man startar nästa träning. Så detta gallopperande och ett överttaggat sätt att föra sig bredvid mig, det startade vi med idag också trots att det var betydligt mer varmt än i går.

Verkligen kanon att han anstränger sig och jobbar när det ofta varit så att han gått ner sig i värmen, så det var ju bra. Skulle gärna sett att han ändå håller sin position med denna energin.

Nöjd och trött Kalle, nu... men han håller ändå koll på allt runt om, så att allt här hemma på gatan går till på rätt sätt... skratt... älskade lilla hund!

I morgon väntar det en ny tävling, fast på Osby BK...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar