tisdag 20 maj 2014

Tänk att jag fortfarande lär mig...

...att hitta träningsvägar för att få till ett bra samarbete med Kalle!

Tycker att det märks en hel del på Kalle att han nu är en "mogen man", och att det därmed behövs tänkas på lite annat sätt. Att han dessutom inte uppfattar saker på samma skarpa sätt heller längre, vilket hans också lite långsamma matte måste nu lära sig att klara av.
Jag har nu behövt lägga till och ändra i mina signaler, använda ett tydligare verbalt språk också... vilket jag har kunnat vara väldigt sparsmakad med.
Så det handlar inte bara att lära nytt för Kalle, utan jag behöver ha in ett nytt "kroppsminne" för de olika sakerna som nu behöver förstärkas.

Idag har vi kört en träningsbana med fler moment än vad som är på en normal bana!
En bana med flyt i som ändå fångade upp och gav en tid till att få till rätt positioner. Lite tight mellan vissa moment, som i sig kunde vara en utmaning.

Vi körde, 23 moment + stående honnör. Rusade till belöning och fick en drickespaus. En ny start, fast med högerhandling, men ingen honnör.
Längre paus, med mys och avslappning, sedan ny och normal start, för att belöna vid målskylten och direkt gå till starten och då köra banan i högerhandling igen. Ingen honnör!
Det var strax efter lunchtid idag så solen stod högt på himlen och tempen visade på 19,5 grader!

Utvärdering
Jag; Skötte mig och mina åtagande bra.
Bör komma ihåg att tala tydligare och att tänka på min takt och få in rätta tempot!

Kalle; Jobbade på bra och försökte verkligen göra rätt fast det var för varmt!
Kan ligga lite för långt fram, även bli lite studsig vilket gör att jag är rädd att trampa på honom.
Något sen vid lämnandet för att hoppa hindret, men det kan vara jag som kanske inte var tillräckligt tydlig där.

Dagen innan körde vi också en träningsbana!


Även denna dag, soligt och varmt men det var på morgonen så det hade inte hunnit gå upp så mycket i temp.

28 stycken moment med diverse utmaningar.
Allt blev inte utmaningar för Kalle, för han är ganska säker på att bara gå till den kon som han siktas in på, trots frestelser och flera konor på rad. Alla dessa konor var dessutom utplacerade med lika långa avstånd nästan, mellan dem så att han skulle lika gärna ha kunnat kuta vidare till nästa. Kalle brukar inte dra till frestelserna, så detta är inget moment som vi behöver träna jättemycket.
Däremot var det korta avstånd där momenten kommer nära inpå och snabbt, vilket vi hade i denna banan. Lite spetsvinklar och olika vändningar, samt även att vara fingerfärdig med att få undan apporteringsföremålet.
En djungel av vinklar med stopp och även lite olika frontövningar där jag behövde hålla huvudet kallt och läsa på skyltarna!
Även denna kördes några gånger på "normalt" sätt men också med högerhandling.
Kalle började första rundan med att inte vara "på"! Så då stoppade jag och klev av. Han fick kopplet på och vi körde lite utanför med positionsträning sedan gjorde vi ett nytt försök. Det gick bättre.
Det mesta känns säkert och tryggt, däremot så ville jag ha lite mer energi och attityd.
Funderade och kom fram till att det nog bara var en "sådan dag" och att vi säkert kunde släppa det! Vilket också visade sig vara rätt eftersom det idag istället var som vanligt!
Det blev också lite experimentträning där jag försökte tänka i nya banor med kroppssignaler och ord.


Lill-Tegens Karl-Alfred - 1 dygn


Gulleplutten - 3 månader

Det märks att min kompis numera är lite tröttare efter träningspassen... suck... lite ångest...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar