lördag 25 april 2015

Träning & tävling!

Vi har så klart tränat i veckan, med blandat resultat, men det mesta har ändå känts väldigt bra. En del "felsvar" eller ickesvar, kanske jag ska beskriva det som. Men på något sätt så verkar vi få ihop det rätt bra, när vi tävlar.
Detta gör mig dock lite orolig, för att så har han betett sig ett tag innan han sedan blivit sjuk! Så alla tumhållningar och goda tankar behövs! Vill inte ha en sjuk hund mer!!! Nu vill jag bara ha en frisk och stark liten hund framöver!

Några olika banor har det också byggts, med fler moment än vad som är brukligt, eftersom Kalle då åtminstone inte blir en turbo-Kalle utan håller sig bredvid och inte gallipoppar som en galning bredvid för att så snabbt som möjligt skynda på mig. När jag gör så vet han alltså inte, när banan tar slut.

Idag var det tävling på Osby BK. Alltid trevligt att tävla här. Tack för det!
Grattis till alla dagens pristagare!
 


Felsvaren, dyker inte upp på samma ställe utan det kan vara den mest basala övningen som han bara tittar upp på mig och inte utför. Som om ljudet inte når in... På dagens tävling var det vid ett positionsskifte från sitt till stå. Så där fick vi sen -1 poäng.
Det kan det ha varit en kombo av dels detta, tillsammans med att det var blött i gräset. "Sitta" = onödigt, kan ju funka ändå... även där sen -1 poäng.

En kul, luftig och utmanande bana som fick både mig och Kalle att vara fokuserad. Det blev alltså en bana som man rörde sig fram och tillbaka över hela tiden. Faktiskt stolt över att jag hittade min väg i den och att jag behöll lugn och fokus både inför starten men också när vi sedan körde.

Domare; Cristina Lundgren  Helhetsintrycket blev; Glad hund och många snygga detaljer!
Summa: - 98 poäng
Vilket jag verkligen kände att jag hade. Så nöjd med att han är motiverad och glad för att köra med mig. Finns saker jag ska tänka på, men i det stora hela, så känns det bra!

Däremot är jag inte lika glad över att han idag verkligen var uppgasad och pratig. När jag nu tänker efter, så måste jag skärpa mig och avväpna honom snabbare genom att bestämma att han får ligga ner så han tappar energin fortare. Alltså ta mig den tiden att ha så gott om tid att vi hinner sitta ner en stund innan jag även torrgår med kartan och honom.
Det är stor skillnad på honom bara sedan i höstas, när man tittar på stress och förväntansnivån. Måste testa en del saker för att hitta lite mer jämvikt.

Även dags att verkligen, tänka igenom upplägget och önskemålen på träningarna framöver. Vilken typ av banor/slingor i kombination kan Kalle behöva men även att tänka på mitt eget huvud och just lite strategi för att få till en bra energi, samt minne för ovanliga saker i banorna.
Helt enkelt det måste få bli mycket komplicerat och lite rörigt för att min hjärna ska få jobba ordentligt. Så det blir till att sätta sig och rita lite mer knöliga och annorlunda banor igen. Känns lite mossigt i huvudet för närvarande.

Det som var bra:
  • Uppvärmningen/genomarbetet inför starten kändes lagom
  • Kalles motivering
  • Kalles ork, lugn och fokus i hela banan
  • Mitt fokus och lugn
  • Min strategi för ingång och honnör
 Det som behöver bli bättre;
  • Planen då vi anländer till tävlingsplatsen
  • Skapa ytterligare lite mer rätt attityd och energi på Kalle
  • Försäkra mig om att Kalle verkligen utför alla momentdelar vid svårare förutsättningar eller då det kan uppstå sk. felsvar
  • Jag måste känna glädjen i hjärtat inte bara att munnen ler
  • Släppa felsvaret, snabbare i banan
Ikväll blir det något gott att äta och så tar vi det lugnt! Imorgon, tar jag tag i veckans träningsplan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar