tisdag 22 april 2014

Börjar närma oss...

... det som kan kallas t r ä n i n g och den där rutinen som man får när man gör saker regelbundet!
Givetvis är vi inte där vi var i höstas, men så småningom så landar vi säkert i en bekväm trygghet och tillit på att vi båda vet och kan det vi håller på med!

Dagens utmaningar av de olika övningarna bestod i flera och olika inkallningar där målet var att han inte skulle tjuvstarta, men också att han skulle snabba sig in till min sida. Fungerade utmärkt!
Dessa övningarna varvades med att både kunna vara följsam eller göra många positionsändringar. Då det gällde att vara ordsäker för Kalle, men att jag också skulle säga rätt!
Kalle var duktig och fixade allt men jag behövde snegla ett par gånger för att läsa på skylten... hm...

Frontmomenten, med sittande, där rakhet och att inte göra övningen förrän kommandot gavs, kan vara en utmaning för Kalle eftersom denna lilla kortbenta grå, tror att han kan och vet alldeles själv vad som ska göras... eller så tror han sig vara tankeläsare. Men för det mesta, så "läser" han inte rätt!!!
För mig var det att ha koll på vilken ingång det var bestämt... hm... fick snegla en extra gång...

Alla "dubbelvändningarna" var med samt "tyskvändningen", som faktiskt var den enda som Kalle missförstod!! Svårt att säga varför han idag valde att istället vilja gå tillbaka i eget spår...

Skylten "bärande av föremål" tycker jag är ett alldeles värdelöst moment eftersom föremålet ska tas under rörelse framåt. Allt handlar om hur fingerfärdig du är när du ska ner och plocka ut saken ur hundens mun. Dessutom ska du hinna plocka undan denna, ner i en ficka innan du är framme vid nästa moment!
Så idag har vi haft kort avstånd och dessutom skulle vi backa bakåt båda två vid den kommande skylten. Det var på håret att vi under detta korta avstånd fick undan den, men det gick!
Kalle har som sagt inga problem. Varken med att ta, bära eller släppa föremålet...  Att bocka sig för min del ner för att nå föremålet är inga problem heller... problemet är att jag kan tappa greppet om föremålet vilket då inte längre handlar om Kalle´s sätt att utföra momentet utan helt enkelt om min fingerfärdighet/fumlighet, för att sedan lyckas få ner det i en ficka snabbt. Så detta behöver jag öva och framför allt tänka på hur jag är klädd den dagen. Jag är ju inte en sådan som går omkring i väst och annat...

Framförbytet där jag vill att Kalle snabbt ska öka och gå på diagonalen rakt framför mig gör ju att han måste ha energi och vara verkligen fokuserad, för annars kommer vi för långt från skylten. Idag fungerade detta bra.

Precis som igår så gjorde vi om banan och startade den i högerhandling också, men idag fick det bara bli normalt tempo. Dessutom blev det långa avslappnande pauser där Kalle t o m hann somna, för att sedan vi direkt gick in i banan. Han hade inte riktigt den rätta energin på första skylten, men sedan var han på, och hade rätt attityd och energi.
Även jag, var nog inte i rätt energi när vi startade efter den längsta pausen! Ska verkligen tänka på detta...

Dagens bästa var ändå att jag bättre förberedde mig själv innan jag tog min hund in i banan vad gäller banvandringen. Dessutom att Kalle fick göra en "kallstart" vilket betyder att jag bara helt enkelt tog honom och startade direkt. Första svaret, är ändå bara det som räknas.
Även kommunikationen och den störning vi fick och som kom precis när vi "körde" i banan, ändå bara fick honom att tappa fokus en mycket kort sekund.

Så vi är på väg långsamt till de utförande och det fokus som jag känner att jag vill ha för att känna mig trygg i det vi gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar