söndag 20 april 2014

Kändes bra...

... och jag är mest glad över att jag lyckades få energi och rätt attityd på både mig och Kalle denna varma dag.

Dagens bana, var ingen tävlingsbana utan bara ihopsatt, för att dels utmana mig själv med lite obekväma vinklar, med helt om på något sätt  och som fortfarande sitter stadigt i min kropps minne att man ska gå tillbaka i sitt eget spår. Vilket man ju gör i vanliga lydnaden och inte som i många rallybanor där man svänger av i en spetsvinkel.
Men också att få in alla stegförflyttningarna och stegen på diagonalen åt båda hållen. Det gällde alltså att både Kalle och jag var fokuserade.
Den innehöll både byten bakom och framför, samt att snurra både inåt och utåt.
Frontmomenten fanns i både rörelse och ifrån stående stilla, men också att kunna backa ifrån.
Utmaningen var också att med korta avstånd mellan momenten, också få till följsamheten och hinna utföra övningarna.
Att Kalle kunde både röra sig åt alla väderstreck tillsammans med mig, men också röra sig ifrån mig.

Detta gjordes alltså i stekande sol med en Kalle som var måttligt sugen på att anstränga sig! Därför var den allra största utmaningen att "tända" Kalle men också hitta rätt läge för att varken få skall eller hoppig hund.


Givetvis hade vi en välsmakande belöning, men jag jobbade också mycket med att peppa honom med rösten.
Första rundan vi gjorde handlade mer om "peppning" och att inspirera Kalle till att förstå att han var världens bästa hund tillsammans med extra förstärkning av det goooodaaa jag hade som lön till honom, än att bara göra momenten. Detta fungerade bra för Kalle sammankopplade och kom ihåg "lyckorösten", med belöningarna. Vilket gjorde att han fortsatte att vara energisk.
Mellan varje runda så blev det full fart bort till ryggsäcken och de goda kexen som vanligt, lite kast med frisbee och drickespaus. Detta fungerade faktiskt över förväntan idag! 


Vi körde även några starter i banan på ett sådant sätt att alla skyltarna skulle få göras i både vänsterhandling och högerhandling. Kalle fortfarande med härlig energi och arbetslust.
Som avslutning lekte vi och busade en stund.

Jag är så nöjd med träningens förlopp idag och att min kropp faktiskt är som mest rörlig, när det är varmt och gott omkring den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar