måndag 9 november 2015

Nu, äntligen, blev det av!

Vi fick minsann till en träningsbana idag som var designad Carola Hag med en liten förändring och givetvis i olika handlingssätt, samt byten till annat utan att byta skyltmomenten. Alltså så där som jag alltid brukar twista till det, när vi kör banträning.
Kalle är så snabb till att fatta vad som komma ska, så jag har alltid kört med förändring och oförutsägbarhet, när vi jobbar. Detta för att han alltid ska hörsamma och göra sitt bästa. Vilket har fungerat rätt bra, än så länge.

Eftersom jag har haft kursavslutningar nu, så har helt enkelt inte orken och inspirationen hängt med till att orka med vår egen träning också. Har bara hemma gått ut ett par femminuterspass och kört igenom småsaker med Kalle under flera veckor nu. Så jag är riktigt stolt över att lusten infann sig idag och att inte min hjärna hittade någon undanflykt.
Bytte sista hindret mot en ställande under gång och vid mål körde jag båda ifrån varandra för att sedan ha spinn på återgången och backa ifrån som avslutning. Målet placerades vid starten.

Första rundan gick väldigt bra och då valde jag att backa fler steg än bara tre och även belöna detta. Tror att han inte svalt godiset ordentligt, för jag fick upprepa kommandot vid bakombytet som kom därefter.

Snabbt tog vi oss igenom och belönade stort innan vi raskt gick på andra rundan som var start i högerhandling istället.

Den andra rundan var med lika laddad hund som också flöt på alldeles utmärkt. Däremot blev han övertaggad i frestelsen och låg något före mig vilket gjorde att det var svårt när han var i innervarv vid konen. Ett extra varv runt denna och lite förstärkning, så gick temperaturen ner i honom och det blev bra. Ändrade till ett skicka över hindret, istället.
Han blev också lite mer taggad vid båda ifrån varandra (målets plats på bilden) så jag tog bara en extra sväng med ett bakombyte och gjorde om, med ännu tydligare hjälper.
Belönade också för bra hastighet i sista momentet som då var, backa ifrån. Inte så stor belöning efter målgången.

Den tredje rundan var med ingång i vänsterhandling. Bytte då höger på 360 graders snurren, ändrade till båda vänster därefter, ändrade till ett ställande istället för läggande-gå runt. Klämde in både ett framförbyte och ett bakombyte mellan tre steg bakåt mellan momenten. Funkade kanon!
Körde sitt, lämna, kalla in över hindret istället. Körde sitt-ligg istället efter frestelsen. Ändrade efter vänstersvängen till att köra en lång sekvens av positionsändringar vid det momentet, sitt-ligg-stå-ligg-sitt-stå-sitt-ligg. Tummen upp för både byten och rakhet, samt sättet han jobbade med kroppen på.
Infogade också ett framför byte innan vändningen som ändrades till båda mot varandra istället. Och ett nytt framförbyte som avslutades med ett backa ifrån, som också belönades för bra tempo bakåt.

Avslutade med att springa till ryggsäcken och tog fram kastaren som gör att även jag kan få iväg bollen rätt långt. Under tiden som Kalle kutade efter denna fick jag fram en pipsak som slängdes när han kom tillbaka, till mig. När han kom fram nästa gång for bollen i snöret iväg, för att sedan köra en dragkamp, där jag också drog iväg med den och Kalle skulle kämpa för att hålla kvar i änden och som en sista avslutning blev det mys och godis.

Känner mig väldigt nöjd och glad över att Kalle fortfarande älskar att göra allt detta med mig. Att han fortfarande kämpar och verkligen är med på notorna i allt jag önskar. Så glad också över att jag verkligen också fått till grundträningen som gör att han med så minimal träning ändå kan och förstår sina uppgifter.

Nu har vi planerat att göra en sista start för året, därför måste jag ju skärpa mig och träna. I alla fall lite grann. Kanske träningslusten och orken kommer tillbaka nu, när jag bara behöver fokusera på oss igen för nu är mina kurser över för i år. Även om det är kul att inspirera andra, så tar det mycket tid och energi.

Händer som sagt inte så ofta att inspirationen landar till att skriva ner små saker som händer, eller för den skull de där femminutersträningarna heller. Men en del kul saker händer ju i alla fall utan att jag präntar ner dem direkt.

En kul grej var ju t ex. att Mari Edman kontaktade mig, för Hundsports räkning. Hon skulle nämligen köra ett reportage om rallylydnad och ville då höra om jag hade lust med att ge lite råd. Allt från de som ska börja med rally till de som redan är ute och tävlar.
Ett nytt tidningsklipp, som också fått hamna i vår klippbok.


Dessutom blev jag gratulerad på min klubb för vår 3;e placering under vårt fjärde SM. Har tyvärr ingen bild men jag fick jättefina formar och en tillbringare i keramik, som ska bli kul att laga mat i. Även en stor och fantastisk färgrik blomsterbukett, som jag kunde njuta av i nästan två veckor. Jättemånga TACK, GB-BK BHK, för denna uppvaktning.

Jag har även (inga bilder) blivit avtackad av mina superduktiga kursdeltagare som verkligen växt som hundtränare under höstterminen. Säkert ett väldigt gott vitt vin, med tillhörande skumtomtar. Får testa detta vin, snart.
Jag har också fått en jättefin blomstergrupp som jag verkligen ska vårda ömt.
En stor kram till er alla! Vi ses till vårterminen igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar