fredag 27 november 2015

"Vi ska klara av det...trallala trallala..."

En tung vecka på flera sätt...
Först, stod en ändring i möblering på dagordningen och det är ju inte det enklaste att packa ur och flytta allt för att sen packa in allt som är utplockat. Sen måste det ju hängas upp tavlorna igen. Men som sagt allt har en ände och till slut var allt på plats.

I tisdags, fick jag ett ledsamt telefonsamtal från Monica som har haft våran Granja under en massa år sedan hennes pappa dog. Hon berättade att nu hade de tagit beslutet att både Granja (15 år - 16 år i mars) och deras andra hund Millan (10 år), skulle få avsluta sina liv.
Granja har under många år haft juvertumörer men inte mått dåligt utav dessa. Hon hade nu blivit mer dement hela tiden. Vilket gjorde att hon dels inte längre visste om hon hade gjort sina behov eller skulle göra. Helt enkelt ett olustigt och ovärdigt hundliv, hade det blivit. Millan (Grålötens kennel) hade nu gått på både smärtstillande och medicin för sitt bakben som inte fungerade som det skulle, då hon haltade gravt eller ibland inte ens kunde stå på benet. Helt rätt beslut att ta för sina älskade familjemedlemmar fast extremt tungt, så klart, för familjen att bestämma sig för!
 "Millan" tv. & Granja th. 24 november 2015
En av de sista "myset" tillsammans här på jorden!
Nu springer de på himlens gröna ängar tillsammans med alla sina vänner!

Rätt & Slätts Granja föddes i mars 2000 och hon flyttade till oss då hon var 8 veckor gammal. Det blev vår dotter Malin, som tränade lydnad med henne och även en del utställningar blev det.
 
1 år!
 
3 år
Granja tillsammans med Lill-Tegens Nanna ("Saga´s" & Hero´s dotter)
Vår fina fyrklöver! Granja - Hero - Saga - Nanna (mamma till Kalle)

Granja blev 2002, mamma till vår första kull - Godiskullen! Blev bara lilla Riff & Rigi kvar, efter att deras pappa Hero körde en glad tackling inne i stallet, strax efter att vi konstaterat att det var minst fem, sex stycken där inne! Så kan det gå! Vakat som en hök på mina dräktiga tikar sedan dess.

Riff (liggande) Rigi (sittande) Storspaning på hästarna i hagen!

2004 tog vi det tunga beslutet att omplacera Granja för att hon absolut inte trivdes hos oss, tillsammans med alla valpar som rusade omkring henne. Inte heller kände hon sig nöjd med vår flock och vi märkte också att hon och Saga inte fungerade optimalt ihop.
Hon flyttade därför till Olof i Sollentuna, men när han dog så blev det hans dotter Monika med familj, som gärna ville överta Granja.
Vilket jag tackar er så mycket för. Hos er har hon haft det bästa liv man kan tänka sig! Tack för att ni funnits där för Granja i alla dessa år! Många kramar, till er fina familj!

Igår blev jag klar med alla fönster, som nu är putsade och gardiner är på plats. I morgon sätts julstjärnan, samt ljusstakarna också. Känner jag mig själv rätt, så följer nog en del annat juligt med i farten...

Så först idag, fick jag besluta mig för att det var nog nödvändigt att köra en träning! En Gitte-bana med lite ändringar i vanlig ordning.

Ändringar: (4) > 204 - (7) > 212 - (9) > 211 - (10) > 108 - (14) > 213 - (17) > 309 (18) > 105
Tillägg 19 > 407 + 20 > 410
Märks att mitt fokus och träningslust har legat på +- noll!
Det startade inte med det bästa och mest lyckade träningsresultatet denna dag. För det blev en massa saker hela tiden som blev "annorlunda"!
Kalle tänkte själv, och verkade ha en egen bana i huvudet som han ville jobba på istället för dessa moment jag placerat i hållarna.
För egen del kändes det som om jag fanns där jag skulle och gjorde min beskärda del, men eftersom det inte fanns några ögon som höll reda på mig, så kan jag ju inte vara helt säker!

Bland annat, blev detta annorlunda;
  • Ingen satsning över hindret, gav islag, flera gånger! Jobbade extra på tempot och laddningen! Dessutom kördes alla hindermomenten.
  • Då han han inte kunde svänga båda emot, utan han gjorde tvärtom ifrån. Vilket gjorde att jag ändrade alla helt om, till just detta momentet.
  • Sen fick han för sig att det nog var stilpoäng på att nästan sitta på 270 grader vänster! Ojsan, vad hände i söta Kallehuvudet där då!
  • Däremot var det ju helt självklart att en 270 knorr där han var till höger i handlingen betydde att det skulle vara sidbyte bakom!! Så gör vi väl alltid, matte!!!
Nåja, när jag nu ser detta på pränt, så var det väl inte hela världen, men det kändes desto värre där och då!!!

Flera starter från olika ställen i banan, korta länksekvenser, slowmotionträning i steg för steg, olika belöningssätt, baklängeskedjning av olika moment eller sträckor. Ja, det blev helt klart en hundträning som heter duga! Både jag och Kalle var mer än nöjda då vi var klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar